2018. március 9., péntek

A legjobb könyv, amit februárban olvastam

Mivel nálunk az egyetemen februárban szünet van, kis naivan azt gondoltam, "ó majd mennyi időm lesz, olvasni, mennyi ajánlót fogok tudni írni". Ahham. Februárban alig sikerült pár könyvet elolvasnom. Ez persze részben annak is köszönhető, hogy egy hétre elutaztunk, de másrészt meg olvasás helyett minden mást csináltam. Pl. digitalizálni kezdtem a teljes ruhatáramat, ami nagyon fárasztó dolog. Épp ezért nem túl sok könyv közül tudtam választani az e-havi beszámolóhoz, és ez most kicsit más is lesz, mint a januári.  Akkor lássuk is, hogy miért: 

Saját kép a könyvről
Fülszöveg: This accessible and beautifully illustrated book brings together the most important designers who have moved fashion forward over the past century.
Fifty major fashion designers are profiled in this book in fullcolor spreads that showcase their most memorable creations. Red carpet regulars such as Armani, Prada, Calvin Klein, and Dolce & Gabbana are included, as well as the classic clothiers Christian Dior, Karl Lagerfeld, and Oscar de La Renta. While some of these designers have designed for the masses—Ralph Lauren, Donna Karan, Diane von Furstenberg—others prefer the fierce over the functional: Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, and Helmut Lang, for instance. Readers will learn how the early twentieth-century designers such as Coco Chanel and André Courrèges made fashion history, and discover who’s making it now: Stella McCartney, Marc Jacobs, and Tom Ford, to name a few. A celebration of diversity and innovation and an essential handbook to a century of fashion, this exciting and informative look into the world of style will delight readers of every taste and age.

Kiadó: Prestel
Kiadás éve: 2010 (április)
Oldalszám: 160
Eredeti címe: 50 Fashion Designers You Should Know

Madeleine Vionnet akkor és most 1912-2018
És, hogy miért is rendhagyó ez a bejegyzés, legalábbis a januárihoz képest? Mert ez a könyv nem egy regény, egy mese, egy csodálatos történet. Nem, ez a könyv a divatról szól, érdekes, és sok-sok információval megtűzdelt ismeretterjesztő könyvecske. A 50 Fashion Designers You Should Know című könyvet még New Yorkban a MET-ben vásároltam, így különösen nagy izgalommal láttam neki. Ismeritek ti is az érzést nem? Mikor elmentek valahova nyaralni, ott esetleg rábukkantok egy könyvre, megveszitek, és utána extrán kedves emlék válik belőle. Nem csak azért, mert, nos igen, mégis csak egy könyv, hanem mert egy olyan helyről "származik" ami fontos az ember számára... Gondolom azzal nem árulok el nagy titkot, hogy ez a kötet 50 divattervezőről szól, akit az író Simone Werle szerint mindenkinek ismernie kell. Érdeklődve vágtam neki az olvasmánynak, hiszen az utóbbi egy évben rengeteg divattal kapcsolatos könyvet olvastam el, és kíváncsi voltam, hogy ez mennyiben lesz más/több/érdekesebb.
Elsa Schiaparelli akkor és most 1927-2018
Szeretném, ha a tudásom nem csak az agyon-hypeolt divattervezők terén lenne szerteágazó. Ezért inkább az angol/német nyelvű könyveket részesítem előnyben ilyen téren. Ha az itthoni kínálatból indulunk ki, akkor szinte csak Coco Chanel létezik. Más tervezők élete is lehetett kalandos, nem csak az övé, attól még, hogy nem olyan ismertek. Mint pl. a bal oldali képen szereplő Elsa Schiaparelli akiről maga Chanel úgy nyilatkozott, mivel nagy riválisok voltak, hogy "az a művésznő, aki ruhákat tervez? Szó ami szó, a könyvben felsorolt ötven designer mind érdekes, és érdemes a maga nemében. Olvasás közben kis jegyzeteket készítettem, hogy ki is az, akiről többet szeretnék megtudni, mert érdekesnek tűnik az élete. Ilyen például a fentebbi képen is szereplő Madeleine Vionnet, aki minden egyes darabját először kis fa bábukra készítetette el a képen is ez látszik, és csak aztán hús-vér emberekre. Persze a könyv kiadása óta eltelt majdnem 10 év, és a divat az egyik leggyorsabban változó iparág, így nem kell csodálkozni, hogy sok-sok minden nincs úgy, ahogy le volt írva. Gondolok pl. Marc Jacobsra, aki már rég nem a Louis Vuitton kreatív igazgatója.
Azzedine Alaïa akkor és most 1980-2018
Többen pedig sajnos már nincsenek köztünk. Épp ezért a kötet megérne egy újabb kiadást. Fogalmam sincs, hogy erre van-e bármiféle kilátás, de szerintem én beszerezném. Külön örültem annak, hogy nem csak olyan tervezők szerepeltek benne, mint mondjuk Lagerfeld akit azért szerintem a laikusok többsége is ismer, hanem mondjuk Mary Quant, aki bár már nem alkot, mégis neki köszönhetjük az egyik legforradalmibb ruhadarabunkat. A miniszoknyát.
Minden egyes oldalon kis idő-grafikonokat is találhatunk, amik azt jelzik, hogy egyrészt az adott tervező kinek is volt a kortársa, másrészt milyen történelmi események alakították akkoriban a világot. Ez szerintem külön nagyon érdekes volt a könyvben, mert így egy még átfogóbb képet kaphattam arról olvasás közben, hogy mi vezetett Diornál a New Look megálmodásához, vagy épp milyen események ösztönözték Chanelt sok-sok év után a visszatérésére, a mára már ikonikussá vált tweed-kosztümmel.
Minél több ilyen jellegű könyvet olvasok amúgy, annál jobban látom át, hogy egy-egy tervező mennyire bánik jól úgymond a hagyatékával. Sokáig abban voltam, hogy Jeremy Scott a Moschino élén egy őrült. Pedig nem. Valójában csak azt viszi tovább, amit Franco Moschino maga után hagyott. Épp ezért külön tisztelet jár szerintem minden olyan tervezőnek, aki nem a saját elképzeléseit próbálja megvalósítani egy olyan divatház keretein belül, ami nem az ő nevét viseli. John Galliano például egy zseni, mégsem tudott soha ráérezni arra, hogy mitől is Dior a Dior. Ellenben ott van Jeremy, vagy Karl Lagerfeld, akik tökéletesen ötvözik a régit az újjal.
Ez a könyv szerintem remek kikapcsolódás, nem csak a megszállot divatrajongóknak, hanem azoknak is, akik picit gyakorolni szeretnék az angolt, és valamennyire érdeklődnek a téma iránt is. Nem fognak csalódni. Igényesen megszerkesztett könyv, szép, színes képekkel. Remekül mutat, mind egy kávézó-asztalon, mind egy könyvespolcon minden házban.

Ha pedig tetszett a bejegyzés, iratkozzatok fel a blogomra, és kövessetek be Instagramon, és a Facebookon is!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése